PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY ÚVODNÍ STRANA MORAVSKOSLEZSKY KRAJ ZLINSKY KRAJ OLOMOUCKY KRAJ JIHOMORAVSKY KRAJ PARDUBICKY KRAJ KRALOVEHRADECKY KRAJ LIBERECKY KRAJ VYSOCINA PRAHA STREDOCESKY KRAJ USTECKY KRAJ JIHOCESKY KRAJ PLZENSKY KRAJ KARLOVARSKY KRAJ FOLKLORNÍ SDRUZENÍ ČESKÉ REPUBLIKY CESKY ROZHLAS BESKYDY-VALASSKO SLEZSKA HARTA CZECH TOURISM
Čtvrtek 28.03.2024
Potravinářská výroba
Království perníku

Cesta na Lomec [ Cyklostezka ]

Trasa: Vodňany - Chelčice - Lomec - Libějovické Svobodné Hory - Vodňanské Svobodné Hory - Pražák - Vodňany
Celková délka okruhu: 26 km

Popis trasy:
Od turistických rozcestníků (Zeyerovy sady) u autobusového nádraží ve Vodňanech se vydáme po modré turistické trase po silnici na Chelčice směrem na Hliněný rybník (1,5 km) a Lomec (7,5 km).

Otevřená krajina poskytuje pěkný rozhled. Po pravé straně vyniká hřbet vrchu Hradu (Skočické hory). Pohodlně dojdeme po tříkilometrové chůzi do Chelčic, známých postavou Petra Chelčického a sadařstvím.
Od turistických směrovek dojdeme po 300 m k pomníku Petra Chelčického (1390 - 1460), středověkého filozofa a náboženského reformátora, který zde strávil většinu života.

Cesta a modré značky na Lomec pokračují vlevo ke kostelu sv. Martina (původně románský z doby kolem roku 1240, zbarokován v 17. století), před ním vidíme špýchar se slunečními hodinami.

Odtud dojdeme po 1 km k dalším památkám: raně barokní šestiboké kapli Máří Magdaleny a stavením Na Lázni, od nichž vede cesta vpravo starou alejí k novému zámku v Libějovicích (1 km).

Z Libějovic směřují modré značky dál po cestě lemované stromy rovně, za silnicí stoupají k Lomci - unikátnímu baroknímu kostelu Jména Panny Marie ze 17. století.
Zde se jistě zastavíme, neboť k vidění je tu ještě fara s klášterem, původně lovecký zámeček.

Z Lomce sejdeme po modrých nebo zelených značkách k autobusové zastávce (1 km), od ní pokračujeme po zelené trase k lesu, po cca 100 m na vidlici lesních cest půjdeme vpravo k sedlu Libějovického vrchu (1,5 km), odkud lesní cesta vede pod vrch Skalice a směřuje k Libějovickým Svobodným Horám (místy panoramatické výhledy).
Od bodu "Pod Skalicí" do Libějovických Svobodných Hor nám zbývá ujít 4,5 km.

Asi po 1 km se dostaneme k silnici, za níž následuje opět 1 km úsek klesání po lesní cestě poškozené těžbou dřeva (pro cyklisty náročnější sjezd i na horském kole), přijdeme k zpevněné (asfaltové) cestě, odbočíme doprava.
Lesní cesta klikatící se Čichtickým lesem nás dovede asi po dvou km k odbočce vlevo na stezku Josefa Holečka. Zelené značky však pokračují dál po cestě z vrchu vpravo a k silnici.
Za ní (od křížku) dojdeme do vesnice Libějovické Svobodné Hory a k silnici na Vodňany.
Po ní nás zelené značky asi po 0,8 km dovedou ke křížku a odbočce v ostrém úhlu doleva na silničku, pak lesní cestu stoupající vpravo a dál po vrstevnici pod Svobodnou horou k Vodňanským Svobodným Horám.

Po krátkém úseku s nádherným rozhledem do krajiny (od vrchů nad Skočicemi, přes Vodňany, Temelín, Budějovickou pánev až k Rudolfovskému prahu) sejdeme k této osadě, kde se setkává zelená trasa se žlutou, a dolů k silnici a rozcestníkům tras. Od nich směřují červené značky rovně, kolem kapličky sv. Linharta, na polní cestu na Pražák (2,5 km).
Asi 300 m za silnicí se na louce držíme vpravo. Následuje táhlé klesání lesem, míjíme upravený židovský hřbitov nad obcí Pražák a po červené trase dojdeme až k železniční zastávce, hned za tratí je u silnice autobusová zastávka.

Dál nás povede přibližně 1 km zelená trasa. Jdeme po silnici vlevo cca 100 m, pak odbočíme doprava na cestu k rybníkům a před rekreační zařízením Karas (býval zde mlýn "U Karásků" ) se dáme vpravo na žlutou trasu, podél rybníka Námětek a olšin dojdeme k silnici na Vodňany.
Po 250 m je odbočka vlevo na cestu k bývalému mlýnu "U Martinců" a k rozcestníkům žluté a červené trasy. Jdeme dál po žluté trase, do Vodňan zbývá 2,5 km.
Podél Kohoutovského rybníka a po pěšině mezi náhonem a lužním porostem - zvlášť pěkným úsekem - se dostaneme k dalšímu mlýnu "U Pomijů".
Pokračujeme vpravo po hrázi Zámeckého rybníka, za ním vlevo na cestu směřující k Malému ústavnímu rybníku, přírodní památce (jako na jediné lokalitě v okrese se tu nachází vytrvalá bylina plavín leknínovitý), od něho po cca 1 km do Vodňan.